Ahad, 10 Januari 2016

Cara mudah tanam kacang panjang

Kacang panjang cukup mudah ditanam dan sesuai juga untuk beginners garden. Varieti yang saya perasan ada dijual adalah jenis kacang panjang biasa dan renek. Belum lagi jumpa jenis yang warna merah. Mungkin kena rajin cari lagi.


Bagi saya, saya suka kebun yang teratur. Jadi saya buatkan tebing dengan menggunakan batu blok yang terbuang. Saya susun elok2 dan saya cari tiang kayu lebih2 saya tanam di ke empat2 sudut batu konkrit itu. kemudian saya ikatkan tali rafia disebelah atasnya untuk membolehkan pokok kacang memanjat dan saya isikan dengan tanah hingga penuh.

Biji benih kacang panjang ni besar2 jadi senang nak semai. Agak2 jer jarak yang perlu untuk semai. Insyallah dia akan bercambah dalam 3-4 hari.

Pertumbuhan pokok kacang ni cepat. Dia cepat jer menjalar ke atas mengikut tali yang saya ikat. Sedar2 jer pokok dah keluar buah dan boleh dituai. Kira banyak jugalah hasil dia setiap tuaian. Cukuplah untuk makan sendiri. Saya sekarang tengah cuba untuk tuakan benih yang ada untuk tanaman yang akan datang.

Masalah jagung saya belum juga selesai nih... Mana la nak tanam jagung nih haiii

Tiada ulasan:

Catat Ulasan