Selasa, 12 Januari 2016

Pindah anak Pokok jagung ke batas

Pokok Jagung

Pagi ni awal- awal lagi kakikebun dah pindahkan satu anak pokok jagung ke tanah. Harap-harap hiduplah. Insyallah.


Ada dalam 18 anak pokok yang hidup. Tak berani nak pindah semua. Berani pindah satu jer.. Takut mati. Tapi, sampai bila nak dudukdalam semaian kan? Hmm... Renungan untuk diri sendiri...

Tapak semaian yang kakikebun bagi di atas tu kakikebun tak tau nak tanam apa. Dulu tanam sawi puteh alhamdulillah dah selesai tuai. Lepas tu cuba tanam lettuce, tapi benih tak bercambah, entah apa yang kurang. So tanam la bawang, tumbuhlah juga dalam 5-6 pokok. Campur pokok selasih putih adalah satu.. Tahan panas juga pokok selasih ni. Bolehlah saya pindah lagi.

Tapi dah xde tapak yang sesuai. Mungkin perlu buat lagi kat sebelah. Tapi blok simen pula takde. Kat mana ler aku nak cari nih.

Pokok Labu

Pagi tadi juga kakikebun try kawinkan bunga labu jantan dengan betina. Kakikebun perasan ada satu bunga betina pokok labu yang baru mengembang. Tapi alhamdulillah dalam takde ulat. Tapi bila cari bunga jantan, semuanya dah berulat, walaupun bunga
Belum kembang. Masih tak tahu macam mana nak selesaikan masalah ini.

Dalam keadaan terdesak tu, kaki kebun ambik jer bunga jantan yang masih belum kembang,tapi dah berulat, dan masukkan dalam peti ais sebelah atas. Untuk matikan ulat buah. Lepas sejam lebih, kaki kebun cantumkan dengan bunga betina. Kemudian kakikebun ikatkan. Haha.. Macam cerita hindustan pulak ni kena kawin paksa.

Tengoklah nanti macam mana. Doakan semoga berjaya insyallah.

http://www.google.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan